- 4
- Years
- Seen Apr 28, 2022
Introduction:
Built from Cilerba and Marin's Essentials to Showdown exporter (https://www.pokecommunity.com/threads/396771), I have scripts that can export your Pokémon in party to a Showdown-friendly JSON file, give you new Pokémon from such files, and let you start your own AI battles without adding anything to PBS/trainers.txt, by giving your opponent its team using those JSON files.
Requirements:
- Essentials v19.1 or higher
- Ruby's standard library in your game's root directory, which comes with my battle simulator (https://www.pokecommunity.com/posts/10402408)
How to use:
- First, make a folder in the plugins folder of your game, and add meta.txt:
- To start a battle with your CPU opponent, add an event that calls `pbCPUTrainerBattle`, which prompts you to pick a battle theme, and then to load a team from a said JSON file by entering the name of the team.
- If you want to come up with a new team, then you can either use Showdown's teambuilder and then run it through something like https://itsjavi.com/koffing/, or you can write your own team while following showdowntoessentialsguide.txt (https://1drv.ms/t/s!AkhwFcLqArMWgaaoYkGVyrUYAfKHOMs?e=oyhV2w) which comes with my battle simulator.
Here's a demo team (demoteam.json):
The team importer script:
The team exporter script:
The CPU trainers script:
Credits: AceOfSpadesProduc100, Cilerba and Marin (original Showdown exporter for Essentials), with the help of Vendily, and Nuri Yuri
Built from Cilerba and Marin's Essentials to Showdown exporter (https://www.pokecommunity.com/threads/396771), I have scripts that can export your Pokémon in party to a Showdown-friendly JSON file, give you new Pokémon from such files, and let you start your own AI battles without adding anything to PBS/trainers.txt, by giving your opponent its team using those JSON files.
Requirements:
- Essentials v19.1 or higher
- Ruby's standard library in your game's root directory, which comes with my battle simulator (https://www.pokecommunity.com/posts/10402408)
How to use:
- First, make a folder in the plugins folder of your game, and add meta.txt:
- After pasting the three scripts to that folder, make an event (like maybe an NPC) that prompts you to import or export a team. To import a team, call `importteam` which prompts you to enter a name (case-insensitive; no file extensions, meaning type in "demoteam" instead of "demoteam.json"). To export a team, call `pbShowdown`. All teams are in the saved teams folder.Name = Essentials team importer/exporter + CPU opponents
Version = 19.1.0
Credits = AceOfSpadesProduc100, Cilerba and Marin (original Showdown exporter for Essentials), with the help of Vendily, and Nuri Yuri
![[PokeCommunity.com] JSON to Essentials team importer/exporter + CPU trainers [PokeCommunity.com] JSON to Essentials team importer/exporter + CPU trainers](https://i.imgur.com/wEfDTJP.png)
- To start a battle with your CPU opponent, add an event that calls `pbCPUTrainerBattle`, which prompts you to pick a battle theme, and then to load a team from a said JSON file by entering the name of the team.
![[PokeCommunity.com] JSON to Essentials team importer/exporter + CPU trainers [PokeCommunity.com] JSON to Essentials team importer/exporter + CPU trainers](https://i.imgur.com/Y8HgCEx.png)
- If you want to come up with a new team, then you can either use Showdown's teambuilder and then run it through something like https://itsjavi.com/koffing/, or you can write your own team while following showdowntoessentialsguide.txt (https://1drv.ms/t/s!AkhwFcLqArMWgaaoYkGVyrUYAfKHOMs?e=oyhV2w) which comes with my battle simulator.
Here's a demo team (demoteam.json):
Code:
{"teams":[{"pokemon":[{"name":"pikachu","level":50,"item":"Amulet Coin","ball":"POKEBALL","moves":["Slam","Thunderbolt","Agility","Wild Charge"],"form":0,"ability":"Static","ability_index":1,"nature":"MODEST","ivs":{"HP":6,"Atk":12,"Def":26,"SpA":12,"SpD":14,"Spe":1},"evs":{"HP":0,"Atk":0,"Def":0,"SpA":0,"SpD":0,"Spe":0},"happiness":73,"nickname":"Demoname","language":2,"timeReceived":1628899790,"shiny":false,"gender":"F"},{"name":"pidgeotto","level":50,"ball":"POKEBALL","moves":["Wing Attack","Roost","Tailwind","Fly"],"form":0,"ability":"Tangled Feet","ability_index":1,"nature":"CAREFUL","ivs":{"HP":2,"Atk":9,"Def":1,"SpA":10,"SpD":10,"Spe":16},"evs":{"HP":0,"Atk":0,"Def":0,"SpA":0,"SpD":0,"Spe":0},"happiness":73,"nickname":"Pidgeotto","language":2,"timeReceived":1628899790,"shiny":false,"gender":"F"},{"name":"kadabra","level":50,"ball":"POKEBALL","moves":["Role Play","Future Sight","Trick","Flash"],"form":0,"ability":"Synchronize","ability_index":1,"nature":"SERIOUS","ivs":{"HP":12,"Atk":8,"Def":4,"SpA":21,"SpD":13,"Spe":10},"evs":{"HP":0,"Atk":0,"Def":0,"SpA":0,"SpD":0,"Spe":0},"happiness":73,"nickname":"Kadabra","language":2,"timeReceived":1628899790,"shiny":false,"gender":"M"},{"name":"gyarados","level":50,"ball":"POKEBALL","moves":["Hurricane","Surf","Dive","Waterfall"],"form":0,"ability":"Intimidate","ability_index":1,"nature":"QUIET","ivs":{"HP":27,"Atk":27,"Def":25,"SpA":28,"SpD":4,"Spe":1},"evs":{"HP":0,"Atk":0,"Def":0,"SpA":0,"SpD":0,"Spe":0},"happiness":70,"nickname":"Gyarados","language":2,"timeReceived":1628899790,"shiny":false,"gender":"M"},{"name":"diglett","level":50,"ball":"POKEBALL","moves":["Dig","Cut","Headbutt","Rock Smash"],"form":0,"ability":"Sand Veil","ability_index":0,"nature":"QUIRKY","ivs":{"HP":13,"Atk":29,"Def":23,"SpA":27,"SpD":11,"Spe":2},"evs":{"HP":0,"Atk":0,"Def":0,"SpA":0,"SpD":0,"Spe":0},"happiness":73,"nickname":"Diglett","language":2,"timeReceived":1628899790,"shiny":false,"gender":"M"},{"name":"chansey","level":50,"ball":"POKEBALL","moves":["Egg Bomb","Light Screen","Strength","Sweet Scent"],"form":0,"ability":"Natural Cure","ability_index":0,"nature":"BASHFUL","ivs":{"HP":21,"Atk":2,"Def":16,"SpA":7,"SpD":6,"Spe":2},"evs":{"HP":0,"Atk":0,"Def":0,"SpA":0,"SpD":0,"Spe":0},"happiness":143,"nickname":"Chansey","language":2,"timeReceived":1628899790,"shiny":false,"gender":"F"}]}]}
The team importer script:
Code:
#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=
#
# Showdown JSON Importer for Pokémon Essentials by AceOfSpadesProduc100
#
#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=
# Get the JSON library from the folder of the below name
$:.push File.join(Dir.pwd, "Ruby Library 3.0.0")
# Import the library
require 'json'
def importteam
filename = @scene.pbEnterText(_INTL("Name? (Case insensitive)"),1,12)
begin
file = File.read("Saved teams/" + filename + ".json")
data_hash = JSON.parse(file)
data_hash['teams'][0]['pokemon'].each do |i|
#.upcase.gsub(/\W/,'').to_sym means to convert into uppercase, include only letters and no spaces, and convert into a Ruby symbol, a variable with a : at the beginning
p = Pokemon.new(i['name'].upcase.gsub(/\W/,'').to_sym,i['level'] ? i['level'] : 50)
plevel = i['level'] ? i['level'] : 50
p.item = i['item'].upcase.gsub(/\W/,'').to_sym if i['item']
p.poke_ball = i['ball'].upcase.gsub(/\W/,'').to_sym if i['ball']
if i['moves'] && i['moves'].length > 0
i['moves'].each do |j|
p.learn_move(j.upcase.gsub(/\W/,'').to_sym)
end
else
p.reset_moves
end
p.form = i['form'] if i['form']
if i['gender'] == 'M'
p.makeMale
else
p.makeFemale
end
p.ability= i['ability'] if i['ability']
p.ability_index = i['ability_index'] if i['ability_index']
p.shiny = i['shiny'] if i['shiny']
p.nature = i['nature'].upcase.gsub(/\W/,'').to_sym if i['nature']
if i['ivs']
p.iv[:HP] = i['ivs']['HP'] ? i['ivs']['HP'] : p.iv[:HP] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
p.iv[:ATTACK] = i['ivs']['Atk'] ? i['ivs']['Atk'] : p.iv[:ATTACK] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
p.iv[:DEFENSE] = i['ivs']['Def'] ? i['ivs']['Def'] : p.iv[:DEFENSE] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
p.iv[:SPECIAL_ATTACK] = i['ivs']['SpA'] ? i['ivs']['SpA'] : p.iv[:SPECIAL_ATTACK] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
p.iv[:SPECIAL_DEFENSE] = i['ivs']['SpD'] ? i['ivs']['SpD'] : p.iv[:SPECIAL_DEFENSE] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
p.iv[:SPEED] = i['ivs']['Spe'] ? i['ivs']['Spe'] : p.iv[:SPEED] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
else
p.iv[:HP] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
p.iv[:ATTACK] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
p.iv[:DEFENSE] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
p.iv[:SPECIAL_ATTACK] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
p.iv[:SPECIAL_DEFENSE] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
p.iv[:SPEED] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
end
if i['evs']
p.ev[:HP] = i['evs']['HP'] ? i['evs']['HP'] : p.ev[:HP] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
p.ev[:ATTACK] = i['evs']['Atk'] ? i['evs']['Atk'] : p.ev[:ATTACK] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
p.ev[:DEFENSE] = i['evs']['Def'] ? i['evs']['Def'] : p.ev[:DEFENSE] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
p.ev[:SPECIAL_ATTACK] = i['evs']['SpA'] ? i['evs']['SpA'] : p.ev[:SPECIAL_ATTACK] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
p.ev[:SPECIAL_DEFENSE] = i['evs']['SpD'] ? i['evs']['SpD'] : p.ev[:SPECIAL_DEFENSE] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
p.ev[:SPEED] = i['evs']['Spe'] ? i['evs']['Spe'] : p.ev[:SPEED] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
else
p.ev[:HP] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
p.ev[:ATTACK] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
p.ev[:DEFENSE] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
p.ev[:SPECIAL_ATTACK] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
p.ev[:SPECIAL_DEFENSE] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
p.ev[:SPEED] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
end
p.happiness = i['happiness'] if i['happiness']
p.name = i['nickname'] if i['nickname']
p.owner.language = i['language'] if i['language']
p.timeReceived = Time.at(i['timeReceived']) if i['timeReceived']
p.calc_stats
(0) rescue nil; pbAddPokemonSilent(p)
end
pbMessage(_INTL($Trainer.name + "\\se[] obtained some Pokémon!\\me[Pkmn get]\\wtnp[30]"))
rescue
pbMessage(_INTL("An error occurred. Check for JSON-specific errors in a JSON validator, or refer to \"showdowntoessentialsguide.txt\" for team-specific errors."))
end
end
The team exporter script:
Code:
#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#
#
# Essentials Exporter by AceOfSpadesProduc100, built from Showdown Exporter v2 for Pokémon Essentials by Cilerba and Marin, rewritten by Nuri Yuri
#
#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#
require 'json'
ESSENTIALS_IV_TO_SHOWDOWN = { HP: 'HP', ATTACK: 'Atk', DEFENSE: 'Def', SPECIAL_ATTACK: 'SpA', SPECIAL_DEFENSE: 'SpD', SPEED: 'Spe' }
def pbShowdown
party = $Trainer.party.compact.map do |pokemon|
next {
name: pokemon.species.name.to_s.downcase,
level: pokemon.level,
item: pokemon.hasItem? ? pokemon.item.name : nil,
ball: pokemon.poke_ball,
moves: pokemon.moves.compact.reject { |move| move.id == 0 }.map { |move| move.name.to_s },
form: pokemon.form,
ability: pokemon.ability.name,
ability_index: pokemon.ability_index,
nature: pokemon.nature.id,
ivs: pokemon.iv.select { |_, v| v < 31 }.transform_keys { |k| ESSENTIALS_IV_TO_SHOWDOWN[k] },
evs: pokemon.ev.select { |_, v| v >= 0 }.transform_keys { |k| ESSENTIALS_IV_TO_SHOWDOWN[k] },
happiness: pokemon.happiness,
nickname: pokemon.name.to_s,
language: pokemon.owner.language,
timeReceived: pokemon.timeReceived.to_i,
shiny: pokemon.shiny?,
}.compact
end
filename = @scene.pbEnterText(_INTL("Name for the team?"), 1, 12)
Dir.mkdir("Saved teams/") if !Dir.exists?("Saved teams/")
file = File.new("Saved teams/" + filename + ".json", "w+")
file.write({ teams: [{ pokemon: party }] }.to_json)
end
The CPU trainers script:
Code:
#
# Showdown JSON Importer for Pokémon Essentials CPU Opponents by AceOfSpadesProduc100, built from Trainer.to_trainer from Pokémon Essentials v19.1
#
require 'json'
def importopponent
filename = @scene.pbEnterText(_INTL("Name for the opponent team?"),1,12)
begin
file = File.read("Saved teams/" + filename + ".json")
data_hash = JSON.parse(file)
# Create trainer object
tr_name = "CPU Player"
trainer = NPCTrainer.new(tr_name, :CPUPLAYER)
trainer.id = $Trainer.make_foreign_ID
trainer.items = nil
trainer.lose_text = ""
data_hash['teams'][0]['pokemon'].each do |pkmn_data|
species = GameData::Species.get(pkmn_data['name'].upcase.gsub(/\W/,'')).species
pkmn = Pokemon.new(species, pkmn_data['level'] ? pkmn_data['level'] : 50, trainer, false)
plevel = pkmn_data['level'] ? pkmn_data['level'] : 50
trainer.party.push(pkmn)
# Set Pokémon's properties if defined
if pkmn_data['form']
pkmn.forced_form = pkmn_data['form'] if MultipleForms.hasFunction?(species, "getForm")
pkmn.form_simple = pkmn_data['form']
end
pkmn.item = pkmn_data['item'].upcase.gsub(/\W/,'').to_sym if pkmn_data['item']
if pkmn_data['moves'] && pkmn_data['moves'].length > 0
pkmn_data['moves'].each { |move| pkmn.learn_move(move.upcase.gsub(/\W/,'').to_sym) }
else
pkmn.reset_moves
end
pkmn.ability_index = pkmn_data['ability_index'] if pkmn_data['ability_index']
pkmn.ability = pkmn_data['ability'] if pkmn_data['ability']
if pkmn_data['gender'] == "M"
pkmn.gender = 0
else
pkmn.gender = 1
end
pkmn.shiny = (pkmn_data['shiny']) ? true : false
if pkmn_data['nature']
pkmn.nature = pkmn_data['nature']
else
nature = pkmn.species_data.id_number + GameData::TrainerType.get(trainer.trainer_type).id_number
pkmn.nature = nature % (GameData::Nature::DATA.length / 2)
end
if pkmn_data['ivs']
pkmn.iv[:HP] = pkmn_data['ivs']['HP'] ? pkmn_data['ivs']['HP'] : pkmn.iv[:HP] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
pkmn.iv[:ATTACK] = pkmn_data['ivs']['Atk'] ? pkmn_data['ivs']['Atk'] : pkmn.iv[:ATTACK] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
pkmn.iv[:DEFENSE] = pkmn_data['ivs']['Def'] ? pkmn_data['ivs']['Def'] : pkmn.iv[:DEFENSE] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
pkmn.iv[:SPECIAL_ATTACK] = pkmn_data['ivs']['SpA'] ? pkmn_data['ivs']['SpA'] : pkmn.iv[:SPECIAL_ATTACK] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
pkmn.iv[:SPECIAL_DEFENSE] = pkmn_data['ivs']['SpD'] ? pkmn_data['ivs']['SpD'] : pkmn.iv[:SPECIAL_DEFENSE] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
pkmn.iv[:SPEED] = pkmn_data['ivs']['Spe'] ? pkmn_data['ivs']['Spe'] : pkmn.iv[:SPEED] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
else
pkmn.iv[:HP] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
pkmn.iv[:ATTACK] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
pkmn.iv[:DEFENSE] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
pkmn.iv[:SPECIAL_ATTACK] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
pkmn.iv[:SPECIAL_DEFENSE] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
pkmn.iv[:SPEED] = [plevel / 2, Pokemon::IV_STAT_LIMIT].min
end
if pkmn_data['evs']
pkmn.ev[:HP] = pkmn_data['evs']['HP'] ? pkmn_data['evs']['HP'] : pkmn.ev[:HP] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
pkmn.ev[:ATTACK] = pkmn_data['evs']['Atk'] ? pkmn_data['evs']['Atk'] : pkmn.ev[:ATTACK] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
pkmn.ev[:DEFENSE] = pkmn_data['evs']['Def'] ? pkmn_data['evs']['Def'] : pkmn.ev[:DEFENSE] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
pkmn.ev[:SPECIAL_ATTACK] = pkmn_data['evs']['SpA'] ? pkmn_data['evs']['SpA'] : pkmn.ev[:SPECIAL_ATTACK] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
pkmn.ev[:SPECIAL_DEFENSE] = pkmn_data['evs']['SpD'] ? pkmn_data['evs']['SpD'] : pkmn.ev[:SPECIAL_DEFENSE] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
pkmn.ev[:SPEED] = pkmn_data['evs']['Spe'] ? pkmn_data['evs']['Spe'] : pkmn.ev[:SPEED] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
else
pkmn.ev[:HP] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
pkmn.ev[:ATTACK] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
pkmn.ev[:DEFENSE] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
pkmn.ev[:SPECIAL_ATTACK] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
pkmn.ev[:SPECIAL_DEFENSE] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
pkmn.ev[:SPEED] = [plevel * 3 / 2, Pokemon::EV_LIMIT / 6].min
end
pkmn.happiness = pkmn_data['happiness'] if pkmn_data['happiness']
pkmn.name = pkmn_data['nickname'] if pkmn_data['nickname'] && !pkmn_data['nickname'].empty?
pkmn.poke_ball = pkmn_data['ball'] if pkmn_data['ball']
pkmn.calc_stats
end
return trainer
rescue
pbMessage(_INTL("An error occurred. Check for JSON-specific errors in a JSON validator, or refer to \"showdowntoessentialsguide.txt\" for team-specific errors."))
end
end
def pbCPUTrainerBattle(doubleBattle=false, canLose=false, outcomeVar=1)
begin
setBattleRule("outcomeVar",outcomeVar) if outcomeVar!=1
setBattleRule("canLose") if canLose
setBattleRule("double") if doubleBattle
$PokemonGlobal.nextBattleBGM = pbListScreen("Battle theme", MusicFileLister.new(true,nil))
ret = pbOrganizedBattleEx(importopponent,nil,
"",
"")
return ret
rescue
pbMessage(_INTL("The battle didn't start, because of an error."))
end
end
Credits: AceOfSpadesProduc100, Cilerba and Marin (original Showdown exporter for Essentials), with the help of Vendily, and Nuri Yuri
Last edited: